Dokkum, woensdag 29 juli 2015.

Vanmorgen werden we wakker van een forse regenbui.  Het was niet zwaar bewolkt, maar de wolken wisselenden elkaar af, dan was het zonnig even later waren er weer zwarte wolken.  Het was wel een mooi gezicht, die verschillende luchten.

De ochtend hebben we doorgebracht met uitslapen, lezen, koffie drinken en douchen. Erg gezellig.  Na de warme maaltijd hebben we water en diesel getankt.  Om een uur zijn we vertrokken en om tien over half drie waren we in Dokkum.  We vonden een mooie plaats in de binnenstad.  Hier hadden we in 2013 ook gelegen. Het was even zoeken naar de stroomaansluiting,  deze was verwerkt in de steiger.  Geen munten nodig, zal wel in het liggeld verwerkt worden.

De tocht naar Dokkum ging goed.  Bij het tanken scheen de zon.  Het grootste deel van de tocht was het goed weer.  Tijdens het laatste gedeelte waaide het hard en af en toe regende het flink.  Maar met de tent dicht is het comfortabel varen.  Tussen de buien door heb ik zonder nat te worden de boot vastgemaakt.  Zodra ik binnen was, begon het weer te gieten.  Zo midden in de stad heb je niet zo veel last van de harde wind.  Het blijft vandaag wisselend weer met af en toe zon en dan weer regen.  Zou door de regen van de afgelopen week her watertekort onderdehand niet opgelost zijn?

Morgen gaan we na het boodschappen doen naar Burdaad,  jachthaven Munehiem.  Mooie haven, daar ben ik al vier keer geweest.  Daarna doen we weer het noordelijke deel van de Elfstedentocht.  Te beginnen bij Bartlehiem. We stoppen de tocht dan bij Franeker.