Archive for juni, 2016

Noordscheschut, donderdag 30 juni 2016.

donderdag, juni 30th, 2016

Volgens plan zouden we vandaag verder gaan.  Het weerbericht was echter niet zo positief, veel regen.  Om zes uur keek ik naar buiten, het goot van de regen.  Ik wilde niet in de regen vertrekken, dus besloten we om vandaag te blijven liggen.  We waren laat aan het ontbijt. Achteraf bekeken viel de regen wel mee.  De meeste buien  waren in de middag.  ’s Morgens was het fris, ’s middags ongeveer 20 graden. Aan het begin van de avond was er een forse regenbui.

Het is, dat we het goed naar ons zin hebben,  anders zouden we zijn gaan mopperen over het weer. Zeker gezien de voorspellingen voor de eerste tien dagen.  De  echte zomer hebben we misschien in mei al gehad.

We zijn vandaag niet erg actief geweest.  Een paar boodschappen bij Attent en de bakker.  Verder wat gelezen en geluierd.

Noordscheschut, woensdag 29 juni 2016.   Dag 60

woensdag, juni 29th, 2016

Vandaag laatste ligdag in Noordscheschut.  Het werd tijd, want ons bootje werd ongeduldig, hij wilde gaan varen. Wij trouwens ook.  Morgen gaan we richting Nieuw Amsterdam.  Vijf km voor Nieuw Amsterdam stoppen we, want aan  het eind van de middag zullen er vast geen ligplaatsen meer zijn.  Vrijdag half in de morgen hebben we de meeste kans. Anders moeten we doorvaren naar Klazienaveen.  Daar zijn we nog nooit geweest.

We hebben de medicijnen binnen. Ze werden aan de boot bezorgd. Toen wij ze gingen ophalen, bleken ze nog in de andere apotheek te liggen. Ze zijn door de bezorger opgehaald en bij ons bezorgd.  Ik had geen zin om zes km te fietsen naar de andere apotheek.  We hadden afgesproken dat ze hier in de apotheek zouden zijn.

In het eet-café hebben we nog wat gedronken en onze post binnengehaald. De krant hadden we al via supermarkt Attent. Op de boot hadden we geen internetontvangst, toch was gisteren een aantal mailberichten doorgekomen. ’s Avonds laat was er plotseling Ziggo ontvangst. Gelijk maar mijn dagboek verzonden.

Het was vandaag wisselend weer. Vanmorgen stond er veel wind en was het fris en soms regende het wat.   In de middag  kwam de zon er af en toe bij en leek het wel zomer.

Noordscheschut, dinsdag 28 juni 2016.

dinsdag, juni 28th, 2016

Vanmorgen om zeven uur was er al een lekker zonnetje.  En dat zonnetje bleef aanwezig tot vijf uur,  daarna werd het bewolkt. Later kwam de zon weer terug.

Het eerste werk vandaag was dr. Kooij bellen voor het medicijnen recept. Ze heeft het direct gefaxt.  ’s Middags geprobeerd om ze op te halen. Echter na informatie bij de apotheek bleken de medicijnen bij de apotheek in Hollandseveld  te liggen.  Morgenmiddag kunnen we ze hier ophalen.  Dat betekent, dat we pas donderdagmorgen weer verder gaan.  Niet erg, want we liggen hier prima.

De nieuwe koelkast voldoet goed en is veel beter dan de oude.  Moet ook wel, want hij kostte wel een paar centjes.

Het was vandaag wat drukker op het water.  Alleen kleine boten, zoals wij, zie je bijna niet.  Het zijn allemaal grote jachten. Om met zulke jachten te kunnen varen en uiteraard kopen moet je wel poensjouwer zijn.  Zullen ze met die grote bakbeesten net zoveel plezier hebben als wij met de onze.

Noordscheschut, maandag 27 juni 2016.

dinsdag, juni 28th, 2016

Ondanks de voorspelde regenperiode zijn we vanmorgen toch vertrokken.  Om half negen los gemaakt en richting de sluis bij Hoogeveen.  Het verval bij deze sluis is ongeveer zes meter.  Over het begin van deze sluis ligt een brug. Het is net of je een donkere tunnel invaart.  Gelukkig hingen ook hier weer touwen, die als glijdende bolder gebruikt konden worden.  De sluis lag helemaal vol.  Wij waren nummer twee.

Na de sluis moesten er drie bruggen voor ons open.  Zoals overal in het Noorden ging dat weer gesmeerd. We voeren in een file van zes boten.  Halverwege Hoogeveen was een nieuwe aanlegplaats gerealiseerd.  Heel mooi.  Hier haakten er drie boten af.  Plotseling lagen wij op kop.  Na de sluis van Noordscheschut was er bij  de aanlegplaats heel veel ruimte.  We hebben daar een mooie plek dichtbij een stroompaal.  Aan het eind van de middag was deze aanlegplaats helemaal bezet.

Na het middageten zijn we wezen internetten bij ons favoriete eetcafe.  Vorig jaar waren we hier ook op dezelfde datum. Hierna terug naar de boot.  Inmiddels was het gaan regenen en we hadden geen parapui meegenomen.  Wat vochtig kwamen we op de boot.  Met ons elektrische kacheltje waren we zo weer droog.

Het was vandaag wisselend weer.  ’s Morgens bewolkt, maar droog. In de middag buien en later wat zon. Het was af en toe fris.  Matige wind.

Voor de aanvulling van de medicijnen voor Roeni heb ik het faxnummer van de apotheek opgehaald.  Dit zullen we morgen aan dr. Kooij doorgeven.  Ze kan dan het recept faxen naar de apotheek hier in Noordscheschut.

We blijven hier een aantal dagen Iiggen.  Alles bij de hand, walstroom, twee eetcafés, een supermarkt met WiFi en een bakker.

Echten, zondag 26 juni 2016.

zondag, juni 26th, 2016

Van plannen maken komt soms niets terecht.  We wilden vandaag gaan varen, maar gezien het weer, hebben we besloten nog maar een dag te blijven liggen.  Eigenlijk hadden we ook niet veel zin om vandaag te varen.  Zondag is toch rustdag.

Voor deze aanlegplaats is geen havenmeester meer.  Dus ook geen wasserette dachten we, maar gelukkig doet ze de was nog wel. Toen we dat hoorden, hebben we snel de was bijelkaar gezocht en afgeleverd.  Om zeven uur wordt de was weer schoon bezorgd.

Het was vandaag wisselend weer,  ’s morgens droog met zon en na de middag een aantal  forse buien. Tussen de buien door  ook even zon.  Het was niet koud.

Echten, zaterdag 25 juni 2016.

zondag, juni 26th, 2016

Vandaag is het de laatste ligdag in Echten.  Morgen gaan we weer verder. Wat het gaat worden,   weten we nog niet.  De eerste mogelijkheid is de insteekhaven van Hoogeveen en maandag vroeg naar Noordscheschut, in de hoop dat er dan een mooie ligplaats vrij is. De tweede mogelijkheid is direct naar Noordscheschut en als het daar vol is, doorvaren naar een volgende plek. We moeten binnen een week een plaats aan doen waar een apotheek is.  Roeni moet haar medicijnen aanvullen.

Vanmorgen ben ik op de fiets naar Hoogeveen geweest.  Dat was een goede keus, want na de middag begon  het te regenen en dat duurde tot in de avond.   Vandaag geen zon, maar dat is niet zo erg.  De temperatuur was goed.

Internetten gaat hier niet zo goed.  Dichtbij een restaurant hebben ze gratis WiFi, maar de ontvangst is minimaal. Het dagboek versturen gaat wel, maar verder niets.  Maar ja het is dan ook gratis.

Echten, vrijdag 24 juni 2016.

vrijdag, juni 24th, 2016

Na een heel erg warme dag hebben we gisterenavond nog even een bui met wat onweer gehad. Was niet veel regen. Het lekje aan de voorkant doet het nog steeds niet.

Het is in grote delen van Nederland dikwijls noodweer.  Wij hebben daar nog geen last van gehad. Kennelijk varen we steeds de goede kant op.

Vanmorgen heb ik eerst getankt.  Met 20 liter was de tank weer vol en hebben we ook weer 10 liter in reserve.  Het vervoer van de jerrycan aan het fietsje ging weer gesmeerd.  Zoals altijd heb ik in deze vakantie met het tanken geen druppel in het water gemorst. Tanken bij een pomp levert altijd dieselolie plekken in het water op. Die pompbedienden zijn niet zo secuur.

Ik heb het weleens meegemaakt in Diever.  De pompman had de vuller niet zo afgesteld, dat hij stopte als de tank vol was.  Liters dieselolie waren in het kanaal gelopen. Uren later stonk het nog overal naar dieselolie. Ik kon er niets aan doen, maar ik had het wel betaald.

Vanmiddag ben ik op de fiets naar Hoogeveen geweest om boodschappen te doen. O.a. brood. Het brood,  dat we nog  hadden,  was al vier dagen oud. Voor mijn smaak dus te oud.  Is wel zonde om weg te gooien, maar vers is veel lekkerder.

Het was vandaag bewolkt tot licht bewolkt weer.  In vergelijking met gisteren was het super weer.

We hebben ons vaarplan weer wat aangepast.  Zaterdag blijven we hier nog liggen en zondag gaan we naar Noordscheschut.

Echten, donderdag 23 juni 2016.

donderdag, juni 23rd, 2016

Het is hier in Echten heerlijk liggen. Goede afmeermogelijkheid en lekker stil.  De laatste dagen in Meppel waren erg lawaaierig.  Vlak naast onze boot werd een keuken voor een restaurant gebouwd.  Er werd een diepe put gegraven voor de kelder.  Om de put droog te houden, stond de laatste twee dagen een pomp dag en nacht te draaien.  Eerder weggaan was geen optie.  Eerst regende het een hele dag en daarna moesten we op de koelkast wachten.

We hebben vannacht, ondanks de warmte, heerlijk geslapen.  Hoe hard en hoeveel het vannacht heeft geregend, daar hebben we geen weet van.

We blijven vandaag hier liggen.  Ik moet ook nog diesel tanken, maar daar is het vandaag te warm voor.  De dieselpomp ligt langs de weg op honderd meter.   Moet morgen maar gebeuren.  We gaan niet eerder dan zaterdag weg.  We gaan dan naar een nieuwe passantensteiger in Hoogeveen. En anders wordt het Noordscheschut. Het is vandaag vrij druk met passerende boten, dat is voor het eerst in deze vakantie.

Het is vandaag zomers warm weer, af en toe een buitje, soms broeierig en bijna geen wind.  Het is weer om helemaal niets te doen. Dat hebben we dan ook gedaan. Maar eigenlijk is het voor ons een beetje te warm.

YEchten, woensdag 22 juni 2016.

woensdag, juni 22nd, 2016

We waren vanmorgen al om zeven uur uit bed.  Er moest zo vroeg mogelijk “gewerkt” worden.  Het eerste werk was brood en melk halen bij de AH. Dan de Meppelersluis.  De sluis ging om negen uur draaien,  de deuren stonden open, we zijn  er om half negen gelijk ingevaren. Dat was maar goed ook, want om negen uur lag het sluisje vol.

Om kwart over negen zijn we via de jachthaven het Meppelerdiep opgevaren.  Direct aan stuurboordzijde lag het bunkerschip, waar we de koelkast hadden besteld.  Na de oude koelkast  er uit gehaald te hebben, kwam de monteur met de nieuwe.  Met de maten uit de folder hadden we uitgerekend, dat de hoogte van het gat wat groter gemaakt moest worden. Gelukkig was dat niet nodig, de nieuwe koelkast paste er precies in.  Aansluiten was gauw gebeurd.

We zijn zeer tevreden met deze nieuwe kast.  Hij is mooier en negen liter groter van inhoud dan de oude.  We hebben nu ook een gesloten diepvriesruimte.  Ik had al jaren eerder een nieuwe koelkast moeten kopen, de oude is nooit 100% geweest. Te zuinig dus. Hopelijk hebben we er nog jaren plezier van.

Alleen als je iets voor een boot nodig hebt, dan is het veel duurder. Voor de koopprijs hadden we voor in een huis minimaal drie kasten kunnen kopen.  Maar als er iets stuk is, heb je geen mogelijkheid om uit te zoeken, waar het eventueel goedkoper is. Je bent al blij een leverancier te vinden, die je kan helpen. En goede service is ook wel wat waard.

We zijn om half elf weer verder gevaren.  Om half twaalf waren we bij de Rogatsluis. Deze ging betrekkelijk snel open. Na deze sluis is een mooie passantenhaven. Jammer genoeg lag deze helemaal vol.   Zes km verder was nog een sluis, de Ossesluis. Tussen 12 en 13 uur zijn de sluizen gesloten.  We hebben heel langzaam gevaren om niet te vroeg bij deze sluis te zijn.

Om half twee kwamen we bij Echten.  Op deze mooie plek lagen veel boten. Gelukkig voor ons  was er een open plek.  We pasten daar goed in.  Mooi kademuurtje met stroomaansluiting en geen liggeld verschuldigd.  Vorig jaar hebben we hier ook een paar dagen gelegen.  We wilden een ijsje gaan kopen in het winkeltje van de havenmeester.  Pech, winkeltje gesloten, ze was failliet.

Het was vandaag weer schitterend weer.

Meppel, dinsdag 21 juni 2016.

dinsdag, juni 21st, 2016

Vandaag is het de langste dag, we gaan dus weer aftellen.  Eigenlijk vinden we dat niet leuk. Maar goed, dat het gisteren niet de langste dag was, want door de regen was het al snel donker.

Vanmorgen was er niets meer te zien van de vele regen van gisteren.  Het was heel licht bewolkt en dat hebben we zo gehouden. Weer een prima temperatuur.

Om weer wat te internetten zijn we vanmorgen koffie wezen drinken bij de Stadsherberg.  Wel bekend bij Peter en Marja, hier hebben we in de afgelopen jaren tweemaal wat gegeten. Wat internet aangaat zijn we tot nu toe vreselijk verwend, bijna overal was WiFi.  Maar hier niet. En de komende dagen ziet het er ook niet goed uit.

Morgen gaan we weer verder. Na de sluis stoppen we bij het bunkerstation om de nieuwe koelkast te laten installeren. Daarna gaan we richting Hoogeveen.  Als het haventje bij de Rogatsluis ons bevalt, blijven we daar een nachtje liggen. Donderdag gaan we naar Echten, tenminste als er plaats is.  Anders wordt het Hoogeveen. Daarna Noordscheschut.