Archive for juli, 2015

Burdaad vervolg, donderdag 30 juli 2015.

donderdag, juli 30th, 2015

Plotseling was een gedeelte van mijn verslag verzonden, was zelfs nog niet gecorrigeerd.

Toen we bij de brug van  Burdaad kwamen, lagen die zeilboten, die heel ver voor gekomen waren, nog op de brug te wachten.  Gelukkig maar, hardlopers zijn doodlopers. Waarom wacht iedereen niet op zijn beurt.

In de jachthaven Munehiem van Burdaad was het nog erg stil.  Er lagen een paar boten.  Bij het vastmaken van de boot kregen we hulp van onze buurman, door de aflandige wind was het moeilijk om de boot langs de steiger te houden.

Vanmorgen vroeg was het zonnig, dat duurde maar een uurtje. Het werd bewolkt en er viel af en toe  wat lichte regen.  Toen we in  de haven van Munehiem lagen, kwam de zon er goed door en werd het in de boot lekker.  Buiten was het nog fris.

Morgen beginnen we aan het noordelijke gedeelte van de Elfstedentocht. Zaterdag komen we in Ried en zondag in Franeker.  Na de Elfstedentocht zijn we aan het afdalen, noordelijker komen we niet meer.

Burdaad, donderdag 30 juli 2015.

donderdag, juli 30th, 2015

Nadat we gisteren de boot in Dokkum vastgemaakt hadden, ging het regenen.  Niet zo maar een buitje, neen gestaag vallende regen, afgewisseld door stortregens.  Deze regenbui duurde van drie uur tot  acht uur. Dit slechte weer van de woensdagmiddag had geen invloed op ons humeur.  We vermaakten ons best.  Internet ging ook prima. Tegenover ons aan de kade was een modezaak met gratis WiFi.  De gemeente Dokkum heeft ook een gratis wifi aansluiting, maar die is niet zo goed als die we nu gebruiken.  Het was erg stil, aan de kade was wel plaats voor twintig boten, we waren met vier bootjes.

Voor de middag zijn we nog even Dokkum in geweest.  Was wel aardig, maar ik was hier voor de zesde keer, dan heb je het zo langzamerhand wel gezien.  Na het warme eten zijn we om kwart voor een gaan varen.  De eerste brug moest om een uur draaien, maar dat werd twintig minuten later.  Door de wind moesten we rondjes blijven draaien anders werden we tegen de boten langs de kant aangeblazen.  Na de eerste brug moesten we bij de tweede ook wachten, maar daar ben ik tegen de kant aan gaan liggen.

We gingen met een kudde van vijf boten verder.  De twee achterste, grote zeilboten, moesten zo nodig hard iedereen passeren.  Maar gelukkig toen we

Dokkum, woensdag 29 juli 2015.

woensdag, juli 29th, 2015

Vanmorgen werden we wakker van een forse regenbui.  Het was niet zwaar bewolkt, maar de wolken wisselenden elkaar af, dan was het zonnig even later waren er weer zwarte wolken.  Het was wel een mooi gezicht, die verschillende luchten.

De ochtend hebben we doorgebracht met uitslapen, lezen, koffie drinken en douchen. Erg gezellig.  Na de warme maaltijd hebben we water en diesel getankt.  Om een uur zijn we vertrokken en om tien over half drie waren we in Dokkum.  We vonden een mooie plaats in de binnenstad.  Hier hadden we in 2013 ook gelegen. Het was even zoeken naar de stroomaansluiting,  deze was verwerkt in de steiger.  Geen munten nodig, zal wel in het liggeld verwerkt worden.

De tocht naar Dokkum ging goed.  Bij het tanken scheen de zon.  Het grootste deel van de tocht was het goed weer.  Tijdens het laatste gedeelte waaide het hard en af en toe regende het flink.  Maar met de tent dicht is het comfortabel varen.  Tussen de buien door heb ik zonder nat te worden de boot vastgemaakt.  Zodra ik binnen was, begon het weer te gieten.  Zo midden in de stad heb je niet zo veel last van de harde wind.  Het blijft vandaag wisselend weer met af en toe zon en dan weer regen.  Zou door de regen van de afgelopen week her watertekort onderdehand niet opgelost zijn?

Morgen gaan we na het boodschappen doen naar Burdaad,  jachthaven Munehiem.  Mooie haven, daar ben ik al vier keer geweest.  Daarna doen we weer het noordelijke deel van de Elfstedentocht.  Te beginnen bij Bartlehiem. We stoppen de tocht dan bij Franeker.

Kuikhorne, dinsdag 28 juli 2015.        Dag 84.

dinsdag, juli 28th, 2015

Ook vandaag blijven we hier liggen.  We wachten het slechte weer van woensdag af.  In deze haven is een prima internet verbinding.  Net zo goed als we thuis hebben.  Hij blijft constant aan staan en valt niet na een bepaalde tijd uit zoals we veel meemaken.  Ook de douches zijn hier super.

Als eerste activiteit ben ik boodschappen gaan halen bij de Plus in Veenwouden. Leuk tochtje over smalle paadjes.  Er was een stukje met nieuwe schelpen, die waren nog niet vastgereden.  Met mijn kleine wieltjes was dat glibberen.  Gelukkig onderweg geen regen gehad.  We kunnen weer een paar dagen vooruit met de levensmiddelen.

Vanmorgen was het aardig weer met af en toe wat zon.  Voelde prima aan.  Na de middag  veranderde dat. Het werd bewolkt met soms wat lichte regen. De temperatuur daalde naar amper 17 graden.  Net herfst.  Maar binnen was het lekker.

Indien mogelijk willen we morgen weer verder varen, maar als je naar de weersverwachtingen kijkt, dan komt daar niets van terecht.   Veel regen en veel wind.   Donderdag wordt het in ieder geval beter.

Kuikhorne, maandag 27 juli 2015.

maandag, juli 27th, 2015

Gisterenavond ging het regenen en het bleef regenen tot vanmorgen twaalf uur.  Daarna werd het nog niet erg droog. De ene bui na de andere kwam voorbij. Ik wilde boodschappen halen in Veenwouden, ongeveer vier kilometer fietsen,  daar is  vandaag niets  van terecht gekomen.  Onze voorraden zijn bijna uitgeput.  Misschien moeten we wel honger lijden.  Hahaha.

Het ziet er naar uit, dat dit voorlopig de slechtste dag van onze vakantie wordt. Ons kacheltje leverde weer goed werk.  Voor woensdag ziet het er ook niet goed uit.  In Noordscheschut hebben we een week onder de bomen gelegen als bescherming tegen de zon tijdens de hittegolf, nu blijven we een paar dagen liggen vanwege de regen.  Daarna hebben we nog tijd voldoende om onze vaarroute te varen. Binnen is het behaaglijk en we vermaken ons prima.

Zolang het zo regent, wordt er niet gevaren. Het is vandaag echt een dag om binnen allerlei karweitjes te doen.  De kussens in de stuurhut hebben een goede beurt gekregen.  Ook het accupeil heb ik gecontroleerd.  De vloer is ook weer super schoon.  Ik moet wel wat verzinnen om de vloer weer glimmend te krijgen.  Hij is nu te dof.

Gisteren kreeg ik van Brenda de post van de afgelopen maanden.  Er zat een aanmaning bij van  de tandarts via een factureringsbedrijf.  Ik moest nog een rekening van 7,77 euro betalen, hierbij kwam 19,50 invorderingskosten en acht cent rente.  Te betalen voor 19 juli, anders werd de vordering uit handen gegeven.  Ik heb gisteren direct de 7,77 betaald.  Vanmorgen heb ik mijn gal gespuid bij mijn tandarts.  Als je niet thuis bent, kan je niet betalen. Deze heeft de vordering laten vervallen.  Persoonlijke behandeling is er niet meer bij.  Alles wordt geregeld door de computer !  De rekening was wel op papier, een digitale rekening had ik wel op tijd kunnen betalen.

Kuikhorne, zondag 26 juli 2015.

zondag, juli 26th, 2015

Gisterenavond was het regenachtig en tot laat in de avond nog veel wind.  Vanmorgen was het heel anders, zonnig en weinig wind.  In de middag was het meer bewolkt.  Af en toe een buitje, lekkere temperatuur.   Van de storm hebben we geen last gehad, alleen twee vlaggen waren losgeraakt, die hingen nog aan een touwtje.

Om kwart voor negen zijn we vertrokken. Om de boot te draaien om weg te varen, was weinig ruimte.  Met de motor moest je maneuvreren.  Makkelijker was het om de wind het werk te laten doen.  Met een duwtje draaide de boot vanzelf.

Op het Burgumermeer was het heerlijk varen,  jammer genoeg was het maar kort.  Om kwart voor tien waren we al in de jachthaven van Kuikhorne. (Zwaagwesteinde) Aan de steiger recht tegenover de toiletten was voldoende ruimte.  Walstroom-aansluiting was pal naast de boot.  We moesten nog diesel en water tanken, maar daar lag al een boot.  Dus dat doen we maar als we vertrekken. Ik houd niet zo van wachten.  De was is vandaag ook gedaan.  Opgevouwen en opgeborgen.

De darmstoornissen van Roeni zijn gelukkig over.  Ze voelt zich weer goed.

De bedoeling is, dat we dinsdag of woensdag weer verder varen.  We gaan dan naar Dokkum.

Eastermar, zaterdag 25 juli 2015.

zaterdag, juli 25th, 2015

We hebben hier weer internet van Hotspot Friesland.  De ontvangst in Appelscha was niet zo best, hier is de ontvangst prima.  Het kan ook niet anders, want wij liggen bijna onder de mast met de zender.

We hebben vandaag tot vier uur redelijk weer gehad.  Vanaf  vier uur kwam het slechte weer over ons heen,  eerst wat buien, maar later begon het hard te waaien en te regenen.  We lagen flink te schommelen en het werd binnen amper twintig graden.  Buiten was het dertien graden.  De stroompaal voor de walstroom moet bijgevuld worden met vijftig cent munten,  maar dan moet het eerst droog worden.

Morgen bekijken we of we gaan varen.  We willen naar de Westereen (Zwaagwesteinde).   Een afstand van wel acht kilometer.  De wind moet dan wel veel minder zijn, want op het Bergumermeer kan het flink spoken.

Eastermar, vrijdag 24 juli 2015.  Dag 80.

vrijdag, juli 24th, 2015

Vertrekken zonder rekening te moeten houden met bruggen of sluizen is ook wel eens fijn.  We zijn om half negen vertrokken uit Oudega.  Het was rustig varen, de afstand was twaalf kilometer.  Al voor tien uur waren we in de jachthaven van Eastermar.  Gelukkig was mijn oude vertrouwde plekje nog vrij.  Het was de zevende keer dat ik in deze haven kwam.  Maar dat gaat nooit vervelen.  In 2011 was deze jachthaven gekozen als mooiste jachthaven van Friesland.

Bij het plaatselijke supermarktje  heb ik broodjes gehaald.  Geen supermarkt kwaliteit maar die van de echte bakker.  Deze supermarkt verkoopt ook vlees van de plaatselijke slager.

Voor morgen is er slecht weer voorspeld met veel regen en veel wind.  We liggen hier heerlijk beschut.   We blijven hier tot zondag liggen en gaan dan naar de Westereen.  Uit voorzorg heb ik de  dunnere  meerlijnen vervangen door de dikkere.

De dag begon bewolkt, er was zon opgegeven.  Het bleef bewolkt en aan het einde van de middag vielen er een paar spetters regen.  Het was 25 graden.  In Nieuw Amsterdam was ik  een paar dagen niet 100%, nu is Roeni aan de beurt.  Hopelijk is het morgen weer over.

Nu in deze vakantietijd zou het druk moeten zijn.  Het is echter vrij stil en wat er vaart, dat is de grijze plaag.  Jongeren vinden ons doen van varen niet leuk of ze kunnen het niet betalen.

Gorredijk, woensdag 22 juli 2015.

vrijdag, juli 24th, 2015

Vanmorgen zijn we begonnen met watertanken, tussendoor heb ik brood gehaald.  Om klokslag half tien ging de eerste brug open.  De zelfbedieningsbruggetjes werden allemaal bediend door de jeugd.  Is makkelijk, anders moet je steeds de kant op om de brug te openen, na doorvaart weer de kant op om de brug te sluiten.  De drie sluizen gingen ook weer prima. Bij de middelste sluis was de bruggewachter nog steeds dezelfde als die ik in 2010 ook al had gezien.  De Turfroute had alles goed voor elkaar. Alle bruggen en sluizen werden snel behandeld.  Alleen de laatste brug was geen succes. We moesten meer dan een halfuur wachten. Nu is dat wachten geen punt, alleen we lagen voor de brug in de wind en er waren geen mogelijkheden om vast te maken.  We werden daar niet vrolijk van.

Aan de passantensteiger was nog voldoende ruimte.  Ik ben een paar maal op boodschappen uit geweest, o.a. tweemaal naar de AH.  De WiFi was niet zo best, het duurde heel lang voor de krant binnengehaald was.

Ik heb de tv antenne een andere plaats gegeven aan het mastje.  Wonder boven wonder was de ontvangst heel goed.  We zullen maar hopen, dat het in andere havens ook zo is.

Het was vandaag weer prima weer, wisselend bewolkt en 22 graden.  Het was ook een heerlijke avond. De voorspellingen voor de komende week zijn niet zo gunstig. Amper 19 graden en wat buien.

Morgen gaan we weer verder, waar we terecht komen, zien we wel.  In ieder geval gaan we richting de Westereen.  Daar moeten we weer wassen.  We zitten weer op dezelfde route, die ik nu al zes jaar vaar.
OUDEGA, donderdag 23 juli 2015.

Bij gebrek aan een WiFi twee dagen in een verslag.  In Eastermar is wel internet, morgen kunnen we dan alles verzenden.

Vanmorgen om half tien zijn we uit Gorredijk vertrokken.  Twee bruggewachters/sluismeesters fietsten met ons mee.  We waren snel op het doorgaande water.  Varen zonder sluizen en bruggen is ook wel eens lekker. In Aldeboarn zijn we gestopt voor de middagpauze.  In de ANWB gids stond, dat de bruggen tussen de middag bediend werden.  We gingen om kwart voor een verder, maar toen bleek, dat de bruggen tussen 12 en 13 uur gesloten waren.  Zodra we internet hebben, zal ik dit aan de ANWB doorgeven.

Het was vandaag, zoals gewoonlijk, weer heerlijk varen.  Op de grotere plassen werd actief gezeild. Er waren heel veel Optimist zeilbootjes.  Ik denk nog met veel plezier aan de tijd, dat Michel ook zo’n Optimist had.

We hadden vandaag veel zon en een lekker windje. In de jachthaven van Oudega vonden we een goede plek om te overnachten.  Om van de vaarroute naar Oudega te gaan, moet een doodlopend kanaaltje ingevaren worden, ongeveer vier kilometer.  Zo aan het eind van de dag duurde dat wel lang.  We hebben vandaag vijf en dertig kilometer gevaren.

We hebben het nog steeds erg naar onze zin.

Donkerbroek, dinsdag 21 juli 2015.

dinsdag, juli 21st, 2015

Volgens onze planning blijven we vandaag in Donkerbroek liggen.  Voor het derde jaar gaat Roeni hier naar de kapper.  De kapster heeft WiFi, dus vandaar kunnen we het AD ophalen en het dagboek verzenden.  Gisteren in het restaurant hadden ze ook WiFi maar dat werkte niet zo goed.  Of wij deden het niet goed, dat kan dus ook.

De apotheek had een van mijn medicijnen te weinig voorraad meegegeven.  Voor de aanvulling dacht ik, dat het simpel was om het medicijnenpaspoort te laten zien bij een apotheek. Te simpel gedacht.  Ik moest bij mijn eigen huisarts een recept vragen, die moest het dan faxen naar de apotheek in Donkerbroek. Naar Bijl gebeld en die zou er voor zorgen.   Om twee uur heb ik de medicijnen gehaald.

Het was vandaag weer heerlijk weer, in de ochtend wat wolken, maar later volop zon.  Er stond wel veel wind, wij lagen goed beschut achter een groot gebouw.  Het was ongeveer 21 graden.

Gisteren was er nog voldoende ruimte hier aan de aanlegplaats.  Vandaag was het anders, al om elf uur was er geen plekje meer te vinden.  De boten, die langs kwamen, moesten doorvaren naar Appelscha.  En dat duurt toch algauw drie uur, als alles meezit.  Wij liggen hier in ieder geval prima.