Archive for juni, 2019

Gorredijk, zondag 30 juni 2019.

zondag, juni 30th, 2019

Het was vanmorgen vroeg, om zes uur, 26 graden in de stuurhut, buiten was het 28 graden. Volgens het weerbericht zou in de loop van de dag de temperatuur door de toenemende westenwind vooral in het Noorden omlaag gaan. Dit klopte helemaal, om half een was de buitentemperatuur gedaald tot 23 graden. Verder bleef het een aangename temperatuur. De wind was afgenomen.

Voor het avondeten ben ik bami rames speciaal wezen halen bij de Chinees. Zoals ieder jaar was het weer erg lekker, uiteraard weer veel te veel.

Verder hebben we ons vandaag rustig gehouden en niets te melden.

Gorredijk zaterdag 29 juni 2019.

zaterdag, juni 29th, 2019

Vandaag is het de eerste ligdag in Gorredijk.

Na het ontbijt ben ik eerst boodschappen gaan halen bij de AH. De supermarkt is maar een paar minuten fietsen. Het is de grootste super van AH, die ik ooit gezien heb. Nadeel was wel, dat ik veel moest lopen en daar ben ik de laatste dagen niet voor in vorm.

Het is vandaag weer een erg warme dag. Ondanks de schaduw was het in de boot niet erg aangenaam, 31 graden. Morgen een stuk minder warm en daarna zijn de voorspellingen rond 20 graden. Daar hebben we geen bezwaar tegen. Vandaag eten we weer onze zaterdagse kaasfondue. Ik had een nieuw stelletje gekocht. Met spiritus vullen irriteert, je kunt niet zien wanneer het brandertje vol is. Dat merk je pas als hij overloopt.

Op een paar boten na is de passantensteiger helemaal bezet. Ze komen allemaal schuilen voor de zon. De Turfroute is tot en met juni op zondag niet open, dus ze moeten wachten tot maandag om verder te kunnen varen. Voor ons is dat niet belangrijk. Wij gaan dinsdag of woensdag pas weer verder. Gorredijk is de laatste haven, waar geen liggeld of toeristenbelasting verschuldigd is.

Gorredijk, vrijdag 28 juni 2019.

vrijdag, juni 28th, 2019

Vanmorgen om half tien ging de eerste brug voor ons open, de bruggenwachter opende ook de twee volgende bruggen. Bij de derde brug, Moskou, ontdekten we een nieuwe aanlegplaats met walstroom. We hadden ons al ingesteld om naar Gorredijk te gaan, anders waren we daar zeker blijven liggen. Iets voor volgend jaar.

De zelfbedieningsbruggetjes leverden geen moeite op. De eerste brug moest ik helemaal zelf doen, de volgende werd door een sluiswachter gedaan, hij fietste met ons mee. Een brug heb ik alleen maar open gedraaid, het sluiten gebeurde door een voorbijganger. De laatste was het makkelijkste, deze werd bediend door een vrijwilliger, met een euro waren we allemaal tevreden.

De drie sluizen, die we moesten passeren, stonden voor ons klaar. Ook de brug voor Gorredijk, die ons vorige jaren een lange wachttijd opleverde, werd binnen vijf minuten geopend.

Om 1 uur lagen we aan de passantensteiger van Gorredijk. Super gevaren, twee uur korten dan vorig jaar.

Onze ligplaats in Gorredijk is onder de bomen, de gehele dag schaduw. Het was vandaag weer een dag met veel zon. Gelukkig niet te warm. We blijven hier weer een paar dagen.

Donkerbroek, donderdag 27 juni 2019.

donderdag, juni 27th, 2019

We wilden zaterdag vertrekken, maar wispelturig zoals we zijn, hebben we besloten om morgen vrijdag al te gaan varen.

We hebben gewacht tot de eventuele pleziervaart gepasseerd was. Om half vijf sluit de Turfroute. De boten waren op een hand te tellen vandaag. We zijn naar het begin van de aanlegplaatsen van de vaart gevaren. Een mooie ligplaats vlak voor de brug. Met de bruggenwachter heb ik de afspraak gemaakt, dat als hij de brug van het slot haalt, wij er gelijk door willen. Het eerste bruggetje is zelfbediening, maar als hij de brug van het slot haalt, hoeven wij de brug niet te bedienen.

De ligplaats is dicht bij het watertappunt, de slang was lang genoeg om bij onze boot te komen. De watertank en de 5 drinkwatertankjes zijn helemaal vol.

Gisteren is de antenne voor de Digitenne tv bezorgd. Na montage bleek, dat de ontvangst van de Nederlandse zenders een beetje beter was. Alleen ook met deze nieuwe antenne kregen we het bericht dat er geen Digitenne ontvangst mogelijk was. We zullen het moeten doen met een prima ontvangst van NPO 1-2-3 en 2 regionale zenders. Toch beter dan voorgaande jaren. Zodra we weer een onbeperkte WiFi ontvangst hebben, zal ik nog eens met KPN chatten.

We zijn 11 dagen in Donkerbroek geweest en hadden het heel erg naar onze zin.

Donkerbroek, woensdag 26 juni 2019.

donderdag, juni 27th, 2019

Gisteren was het veel te heet. Vandaag was het andere koek. De zon was er wel, maar ook waren er wat wolken. Er stond een frisse noordwestelijke wind. De temperatuur was amper 18 graden. Meestal bij het einde van een warme periode wordt er afgesloten met onweer en regen. Vandaag dus niet.

Tweemaal ben ik op de fiets naar de supermarkt geweest. De weg langs de vaart is gisteren van een nieuwe grindlaag voorzien. Dat grind moet de komende tijd nog vast gereden worden. Nu was het fietsen met mijn fiets met kleine wieltjes geen pretje. Er was door het grind slipgevaar. Gelukkig ging het goed.

Onze achterbuurman, een Engelsman, met een omgebouwde tjalk van 20 meter, zou vandaag vertrekken. In plaats van te vertrekken, bleef hij liggen. Er kwam nog een omgebouwde tjalk van 20 meter voor hem liggen. Ook een Engelsman. Die grote schepen namen wel veel van de beschikbare ligplaatsen in beslag. Gelukkig was het vandaag niet druk.

We hebben ons vertrek uit Donkerbroek vastgesteld op a.s. Zaterdag. Onderweg naar Gorredijk passeren we zes bruggen, die we zelf moeten bedienen. In de schoolvakanties worden ze door de schooljeugd bediend. Ze hebben nog geen vakantie. Op zaterdag zijn ze er hopelijk wel.

Het was vandaag alweer dag 40.

Donkerbroek, dinsdag 25 juni 2019.

dinsdag, juni 25th, 2019

Vandaag is het alweer de achtste dag in Donkerbroek. Het is een dag, die we niet snel zullen vergeten. Hittegolven hebben we de laatste jaren meer meegemaakt. Maar zo heet als vandaag was wel een uitschieter. In de roef was het 39,5 graden. In de stuurhut 40 graden. De eerste gedachte is, dat dit niet kan. Maar twee thermometers die onafhankelijk van elkaar bijna dezelfde temperatuur aangeven, is geen toeval.

Warm eten slaan we vandaag maar over. Koken in zo’n hitte is onverantwoordelijk. We moeten onze leeftijd wel in de gaten houden.

Alle ligplaatsen in de vaart zijn inmiddels bezet. Er kwamen wel nieuwe passanten bij, maar niemand ging weg. Als er geen dringende redenen zijn, ga je met zo’n hitte niet varen. Tenminste dat vinden wij.

Morgen wordt het minder warm, aan de wind is nu te voelen, dat er ander weer aankomt.

Misschien gaan we donderdag weer verder, maar dat is afhankelijk of het door Michel doorgestuurde pakje van Digitenne morgen wordt bezorgd. We zijn trouwens benieuwd of de opgestuurde antenne van Digitenne goed zal werken.

Vandaag hebben we ons rustig gehouden. We hadden twee activiteiten. Uit de boot naar ons schaduwplekje en van het schaduwplekje naar de boot.

Donkerbroek, maandag 24 juni 2019.

maandag, juni 24th, 2019

Vandaag niet te laat opgestaan, want voordat de hitte toesloeg, wilde ik de dagelijkse boodschappen halen. Dat lukte helemaal. Na een half uur was ik al weer terug.

De zon was al snel duidelijk aanwezig. De warmte ook. Tot na het middageten zijn wij in de schaduw in de boot blijven zitten.

Na het eten hebben we onze vouwstoelen in de schaduw van de bomen gezet. Met zo’n warme dag is er maar 1 recept. Zitten, drinken en lezen. Dat hebben we tot half zeven volgehouden. De temperatuur in de boot was overal 35 graden. Toch zijn we in de stuurhut gaan eten. Het ging wel. Je leert er wel mee leven.

Morgen wordt het ook weer zo’n te warme zomerse dag. Ook die zullen we moeten overleven. Vanaf woensdag wordt de temperatuur voor ons wat aangenamer. Warmer dan 23 graden hoeft voor ons niet. Waar kunnen we dat bestellen?

We liggen hier nu een week. De boot is net een zomerhuisje, ik wil nu eigenlijk weer eens gaan varen. Maar we moeten wel tevreden zijn, dat we hier op zo’n mooie plek kunnen liggen. En voor minimale kosten.

Zo warm als vorig jaar in Giethoorn, 37 graden, is het nog niet geweest.

Donkerbroek, zondag 23 juni 2019.

zondag, juni 23rd, 2019

Vandaag de eerste dag met hoge temperaturen. Voor de volgende dagen wordt er nog meer ‘ warmte voorspeld.

Gelukkig zijn we van onze geplande route afgeweken en liggen we nu in Donkerbroek. Richting Groningen zouden we maar 1 haven tegen zijn gekomen met een mogelijkheid om aan de kant onder bomen te schuilen tegen de zon. Onze ligplaats in Donkerbroek voldoet aan deze eisen.

Onze boot hebben we zoveel mogelijk met de gordijnen beschermd tegen de zon. Het windje kan achteren naar voren door de boot waaien. Ondanks dat, is het in de roef al 32 graden. Buiten in onze stoelen is het goed uit te houden.

Voorlopig blijven we hier zeker tot donderdag liggen. Daarna zien we wel verder.

Donkerbroek, zaterdag 22 juni 2019.

zaterdag, juni 22nd, 2019

De start van de dag was uiteraard weer met mooi weer. Mijn eerste activiteit was een ritje naar de Coop. Bij het uitpakken van de boodschappen bleek, dat ik vergeten was de witte wijn voor de kaasfondue mee te brengen. Kaasfondue zonder witte wijn is niet zo lekker. Dus nog een keer naar de Coop.

De ramen van de stuurhut moesten hoognodig gezeemd worden. Zonder zonneschijn waren ze niet zo vuil. Maar met de zon erop wel. Het was niet zo’n groot werk, maar op bakboordzijde met een smal gangboord was het wel uitkijken om niet in het water te kukelen. Ik had wel mijn zwemvest aan voor de veiligheid.

Het was rustig op de Vaart, er zijn twee boten voorbij gekomen. Morgen, zondag, is de Turfroute gesloten. Dus dan vaart er niemand.

Het was vandaag nog niet zo warm, ongeveer 20 graden. Voor ons een mooie temperatuur. Minimaal de komende 10 dagen wordt het hoog zomer. We zullen ons dus heel rustig moeten houden. Eigenlijk zouden die temperaturen van boven de 30 graden verboden moeten worden. Veel te warm voor ons oudjes.

Het was vandaag dag 40.

Donkerbroek, vrijdag 21 juni 2019.

vrijdag, juni 21st, 2019

Met het weer was het vandaag Jantje lacht Jantje huilt. Als de zon er was, dan was het lekker weer, maar zonder zon, met af en toe een bui was het uitgesproken fris. Je zou dan niet denken, dat er een erg warme periode voor de deur staat.

Vanmiddag zijn we wezen douchen. Die douchecabines zien er aan de buitenkant uit als een schuurtje. Maar binnenin zijn ze prima. Dezelfde schuurtjes waren er ook al in de jaren negentig. Dus oud maar wel goed onderhouden en erg schoon.

Na de avondmaaltijd, gebakken aardappeltjes, peulen en een heerlijk lekkerbekje, zijn we water gaan tanken, de tank was bijna leeg. Terug varend hebben we de vuilwatertank gecontroleerd. Voor de komende week was er nog voldoende ruimte.

Dit was nodig, want we hebben besloten om de komende warme periode hier in Donkerbroek door te brengen. Hier kunnen we goed in de schaduw zitten. Een betere ligplaats is er niet te vinden.

Het is weer een mooie zomeravond, heerlijk zonnetje. Zo goed als geen wind en 23 graden. Het water van de Vaart is als een spiegel zo glad.

Wat hebben we het weer goed.