Archive for augustus, 2011

SLIEDRECHT, VRIJDAG 26 AUGUSTUS 2011.

vrijdag, augustus 26th, 2011

Van mijn voorgenomen tocht richting Weesp is niets uitgekomen. Wel twee dagen goed weer gehad, maar de voorspellingen tot en met dinsdag zijn niet goed. Ook vandaag is het weer een dag met heel veel regen. Niet koud. Als ik nog wegga, zal het niet eerder zijn dan maandag of dinsdag. Maximaal naar de Linge. Ik heb mij toch maar weer aangemeld voor het biljarten in de week van 5 september.

SLIEDRECHT, DINSDAG 23 AUGUSTUS 2011.

dinsdag, augustus 23rd, 2011

Wakker worden zonder de poes is toch wel bijzonder. Ik vond, dat het op de boot heel erg stil was. Dat is het met de poes natuurlijk ook, maar toch. Ik had niemand om tegen te praten.
Om kwart over acht was ik al thuis. Koki liet heel duidelijk merken, dat ze me erg had gemist. Ik heb eerst wat boodschappen gehaald bij de C1000 en later ook nog wat bij AH. Vanmiddag naar de Vuelta gekeken.
De zware buien, die voorspeld waren, zijn hier gelukkig uit gebleven. ‘s Middags heb ik alweer wat spullen op de boot gebracht. Als het doorgaat, wordt er morgen weer gevaren. Dat hangt van de weersvoorspellingen af. Als het alleen maar vrijdag erg slecht wordt, kan ik morgen weg, anders wordt het zaterdag.
Het zou kunnen, dat ik via Vianen naar de Hollandse IJssel ga en dan richting de Amstel en via Weesp over de Vecht weer terug. Ik heb in ieder geval het biljarten voor de week van 5 september afgezegd. Zolang het goed weer is, en dat is gedeeltelijk opgegeven, ga ik liever varen dan een partijtje biljarten van een half uur in de week
Ondanks het nieuwe rubber, dat ik voorin heb gemonteerd, was er toch nog lekkage. Hier kom ik niet vanaf !!
Het was vandaag regenachtig weer, weinig wind en een goede temperatuur.

SCHELLUINEN, MAANDAG 22 AUGUSTUS 2011.

maandag, augustus 22nd, 2011

Ik was vanmorgen al vroeg wakker. Het was nog donker. Hoe laat weet ik niet. Om zeven uur opgestaan. Ontbeten met oud brood. De stroomkabel binnen gehaald en de ramen gezeemd.
Om precies kwart voor acht vertrokken. Het was nog heel stil in de haven. Wie gaat er dan ook zo vroeg weg? Ik dus. Om half negen was ik al bij de Amer. De Biesbosch duurde weer een uur. De Biesboschsluis stond open en er lag 1 boot in. Op twee honderd meter voor de sluis ging het licht op rood en de deuren dicht. Waarom ? Misschien had de sluiswachter me niet gezien. Toch duurde het niet lang voor de sluis weer open ging. Bij het uitvaren van de sluis kwam er een groot schip voorbij met wat golven. Verder was het tot aan de sluis van Hardinxveld heerlijk rustig. Er stond bijna geen stroom. De sluis van Hardinxveld ging snel open. Na een half uurtje was ik bij mijn ligplaats in Schelluinen.
Met alleen Koki bij me ben ik naar huis gereden. Boodschappen doen was moeilijk, want ik was mijn portefeuille vergeten mee te nemen. Lag nog op de boot. Ik kon bij Marjoleine wel wat geld halen, maar ik vond nog wat wisselgeld in een bakje. Net genoeg voor een halfje brood en wat kattenvoer. Tussen de middag heb ik warm gegeten.
Ik geloof niet, dat dit het einde van mijn tocht is. Dinsdagavond of woensdagmorgen wil ik weer de Linge op. Ik heb wat spullen meegenomen en ben weer naar de boot gegaan. Morgen kom ik thuis om boodschappen te doen. Dan kan Koki ook weer mee, want die heb ik thuis gelaten.
Terug op de boot heb ik alles goed schoongemaakt. Kon alles open laten staan, want ik hoefde niet op de poes te letten. Was wel makkelijk, maar toch mis ik ze. Zou ze mij ook missen ?
Vanmorgen was het mooi weer, ’s middags werd het bewolkt met een paar spatjes regen. Het was warm en benauwd.

OOSTERHOUT, ZONDAG 21 AUGUSTUS 2011.

maandag, augustus 22nd, 2011

Dit is een van de kortste dagboekverslagen van deze zomer. Ik ben vandaag in Oosterhout blijven liggen. De enige activiteit van vandaag was lekker op een bankje in de schaduw zitten. Zulke hoge temperaturen zijn aan mij niet besteed. Voor Koki was het wel lekker, want ze mocht bijna de hele dag op de kant buiten spelen.
Gisteren heb ik het raamrubber vernieuwd. Ik heb er water over laten lopen om te kijken of het nog lekt. Niets te zien. Maar de echte test is als het gaat regenen. Zou vandaag gebeuren, maar het slechte weer is uitgebleven. Afwachten dus.
Ook morgen wordt het weer hoog zomer. Ik ga in ieder geval varen. Of naar Schelluinen of naar Gorinchem. Als het Schelluinen wordt, betekent dit het einde van de tocht. Dat zien we morgen wel weer.

OOSTERHOUT, ZATERDAG 20 AUGUSTUS 2011

zondag, augustus 21st, 2011

Om half negen vertrokken naar de sluis van Hardinxveld. Rustig gevaren, anders was ik er voor negen uur en dan gaat de sluis pas open. Precies om negen uur was ik bij de sluis en ik kon er gelijk invaren. Er was geen tijverschil, dus tien minuten later voer ik de Merwede op. Juist op dit moment passeerden er twee grote schepen met containers. Even wachten dus. Gelijk daarna kwam er een duwcombinatie voorbij. Aan golven geen gebrek. Ik kon zelfs niet meer op mijn stoel blijven zitten. Zowel op de Merwede als op de Nieuwe Merwede had ik de stroom mee. Ging lekker hard. Ik was snel bij de sluis van Werkendam. Ook deze sluis ging vrij vlot.
De doortocht door de Biesbosch duurde precies een uur. Het kanaal naar Oosterhout ongeveer drie kwartier. Om twaalf uur lag ik in de jachthaven van Oosterhout. Totaal drie en een half uur. Ik heb voor twee nachten betaald, dan zie ik maandag wel wat ik verder ga doen.
Zodra we in de box lagen, ging Koki de steiger en de kant op. Alles is afgezet met hoge hekken, ze kon de jachthaven niet af. Als ze eventueel in het water zou vallen, is ook niet zo erg. Ze kan hier makkelijk uit het water de kant op. Gelukkig was dat vandaag niet nodig.
Het is hier een gezellige haven met aardige mensen. Maar dat wist ik al, want vorige jaren ben ik hier ook al geweest. Ook met ma.
Met de fiets even naar het centrum geweest, er was kermis, maar dat is aan mij niet besteed. Zal er wel te oud voor zijn.
Het was vandaag alweer schitterend weer, veel zon en weinig wind.

SCHELLUINEN, VRIJDAG 19 AUGUSTUS 2011.

vrijdag, augustus 19th, 2011

Aan de ramen te zien, had het vannacht geregend. Als je slaapt, merk je daar gelukkig niets van. Om acht uur uit bed en toen scheen de zon al.
Ik had eindelijk een goed besluit genomen. Geen getob om inkopen te doen in Gorinchem, maar naar Schelluinen varen en dan naar huis en voor de avond weer naar de boot. Ik had gebeld voor de brug van negen uur. Om vijf voor negen was ik bij de brug. Om vijf over negen nog geen bruggenwachter. Weer naar de gemeente Gorinchem gebeld. Waren ze me vergeten. Binnen vijf minuten ging de brug open. Was me een paar weken geleden ook al eens overkomen. Ambtenaren !!!!!
Om half tien vastgemaakt in de box van de jachthaven. Wasgoed verzameld en naar huis. Koki had ik ook meegenomen. Ze stelde dat wel op prijs. Ze protesteerde niet toen ze in de box moest. Bij de C1000 en de AH een voorraad levensmiddelen ingeslagen. Kan ik weer een paar dagen vooruit.
Naar de jachthaven van Oosterhout gebeld om een plaats te reserveren. Dat lukte gelukkig. Om vijf uur waren we weer op de boot. Alles opgeborgen en brood gegeten. Tussen de middag had ik al warm gegeten. Boerenkool van de Unox, smaakte goed. Koki lag inmiddels al lekker te slapen.
Toen ik thuis was, had ik ook kunnen besluiten om niet meer te gaan varen. Daar had ik geen zin in. Ik wilde nog weer een keer weg. Hoelang, ik zou niet weten.
Het was vandaag weer lekker weer. Af en toe wel wat wind. Dat merkte ik bij het aanleggen in de box.
Morgen naar Oosterhout. Ben benieuwd, dat heb ik me al een paar keer voorgenomen.

GORINCHEM, DONDERDAG 18 AUGUSTUS 2011.

donderdag, augustus 18th, 2011

Vanmorgen zat ik de boodschappen op te schrijven, die ik in Leerdam moest gaan halen. Plotseling besloot ik naar Gorinchem te gaan. Hoefde ik niet naar Leerdam te fietsen. Binnen 10 minuten was ik weg. Lekker weer om te varen. Bijna geen wind, niet te warm, alleen geen zon. Binnen anderhalf uur lag ik in de Lingehaven van Gorinchem. Net voor de haven heb ik eerst de tank met diesel vol laten gooien. Precies 40 liter. Laatste keer dat ik getankt had, was in Biddinghuizen aan het begin van de Flevopolder. Weer erg zuinig gevaren.

Zodra ik de boot vastgemaakt had, ben ik wat te eten gaan halen. Ik was uitgehongerd, had niets meer in voorraad. En wat ik nog had, was oudbakken. Een kippenpoot en wat broodjes. Moest lekker zijn, maar die kippenpoot bestond voor een groot deel uit been en het vlees was niet lekker. Volgende keer beter, maar niet meer bij die poelier.

’s Middags nog even het stadje doorgewandeld. Ik wilde fruit kopen. Niet dus. Heel veel winkels en eetgelegenheden, maar geen winkel waar ze levensmiddelen verkochten. Later hoorde ik, dat er ergens een Aldi moest zijn. Morgen dan maar met de fiets naar het Piazza-centrum. Ik ga zaterdag weer verder. Alweer naar Oosterhout.

Om kwart over vijf ben ik een pizza wezen eten. Was erg lekker, maar teveel. Ik was net terug, maakte de tent dicht en toen begon het te regenen. Mooi op tijd terug.

Ik heb half Nederland doorgezworven, in de kleinste plaatsjes kon je makkelijk je boodschappen doen. Behalve in Gorinchem.
Het was vandaag aardig weer, goede temperatuur, geen wind en aan het eind van de middag en het begin van de avond regen.

HEUKELUM, 17 AUGUSTUS 2011.

woensdag, augustus 17th, 2011

Het plan was om vandaag naar Oosterhout te varen. Toen ik goed en wel wakker was, had ik nergens zin in. Eigenlijk wilde ik naar huis. Dat gevoel ging al snel weer over, want thuis is geen oplossing.
Na een kop koffie was ik alweer over mijn dip heen. Dan morgen maar naar Oosterhout.
Na de koffie heb ik Hennie gebeld, want die wordt vandaag 73 jaar. Van Michel hoorde ik het verhaal van Kelvin zijn tent. Gelukkig ben ik niet de enige die af en toe wat vergeet.
Ik heb vandaag niet veel uitgevoerd. Wat gelezen en lui in de stoel in het zonnetje gezeten. Ik was nog te lui om naar Leerdam te fietsen. Wat ik morgen ook zal doen, in ieder geval moeten er boodschappen worden gehaald. Mijn brood is nog van zaterdag en ik heb nog een blik kippensoep. Verder niets meer.
Koki heeft er ook een rustige dag van gemaakt. Ze heeft veel geslapen. Vanavond liep ze op het grasveld, helemaal aan de andere kant. Terug roepen hielp niet. Dan de motor aangezet. Dat werkt, ze kwam als een speer terug naar de boot..
Het was vandaag weer heerlijk weer. Veel zon en niet te warm.

HEUKELUM, 16 AUGUSTUS 2011.

dinsdag, augustus 16th, 2011

Vanmorgen om tien over half acht wakker. Keek ik naar buiten, zat het gangboord helemaal onder de modder. Kennelijk had ik ’s nachts bezoek gehad van nieuwsgierige eenden. Niets van gemerkt.
Omdat ik zo laat wakker was, ook maar wat langer in bed gebleven. Om half twaalf even naar Leerdam gefietst. Heel leuk stadje met veel winkels. Bij de dierenwinkel een schepje voor de kattenbak gekocht, want dat was ik vergeten. Voor tussen de middag bij de Hema wat belegde broodjes gehaald.
’s Middags weer een boek uitgelezen. Aan het eind van de middag een Iglo maaltijd bij de AH gehaald. Paella, was erg lekker. Heb ik pas ontdekt. Voor herhaling vatbaar.
Na maanden is het Koki eindelijk gelukt om een vlinder te vangen. Ze heeft er nog wel aan gelikt, maar niet opgegeten. Smaakte zeker niet.
Vanmorgen was het wat bewolkt, maar vanmiddag en vanavond was het weer lekker zonnig. De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn vrij aardig. Zomers !!!!
Ik denk, dat ik morgen naar Oosterhout ga, via Gorinchem. Maar dat kan altijd nog veranderen.

HEUKELUM, MAANDAG 16 AUGUSTUS 2011

maandag, augustus 15th, 2011

Vannacht heerlijk geslapen. Ik slaap nergens zo lekker als op de boot. Toch was ik al Ik net na zes uur wakker. Om acht uur was ik vaarklaar. Moest nog tot half negen wachten, want de brug ging pas om negen uur open. Het zat wel mee, want de brug ging al om acht voor negen open. Beter dan een paar weken geleden, want toen waren ze me vergeten.
Mijn eerste doel was dieselolie tanken in Gorinchem. Kom ik daar, hangt er een bord met gesloten erop. Jammer dus. Lekker met een rustig vaartje de Linge opgevaren. Heukelum is niet zo ver. Ik was er al om half elf Aan de graskant met stroom was nog een plaatsje vrij. Groot genoeg voor de Coby.
Ik had een mailtje naar het ziekenhuis in Utrecht gestuurd over het aantal katheters. Ik was bang, dat het er vier per dag zouden worden. Gelukkig was het een positief antwoord. Doorgaan met drie en als het minder wordt weer afbouwen naar twee. Mooi dus.
Het was vandaag mooi weer, niet te warm, lekker om in de zon te zitten. Dat vond Koki ook, maar dan bij mij op schoot. Ze wordt wel heel erg aanhankelijk. Maar dat kan ook niet anders met zo’n goede baas. Of is zij de baas?
Ik heb nog naar de dieselpomp in Gorinchem gebeld waarom ze gesloten waren. Dat was gelukkig niet het geval. Ze waren laat om open te gaan. Dus op de terugweg kan ik daar wel tanken.
Of ik morgen ga varen, weet ik nog niet. Dit is een heel mooie plek. Naar Leerdam is het een kwartiertje fietsen. Ik twijfel trouwens of ik de Linge verder op ga varen. Er is nog maar1 haven en er zijn vandaag heel wat boten die kant op gevaren.